vasárnap, július 19, 2009

Mohó paprikamártás (mojo picón)

Néha annyira sajnálom, hogy a kulináris emlékezetem és a gasztronómiai tudatom nem nyúlik olyan régre vissza, mint a többi. Bár természetesen számos gyermekkori íz-emlék él bennem, bizonyos dolgokat csak jóval később kezdtem el tudatosan figyelni. Bármilyen hihetetlen manapság, bizony volt olyan időszak, amikor a gasztronómia korántsem képezte olyan intenzív részét az életemnek, mint ahogy végül alakult. Tizenévesen, gimnazistaként például egyszer a Kanári-szigeteken nyaraltunk a családdal. Néhány homályos emlék ugyan dereng róla, de hogy ott mit ettünk, vagy milyen helyi ízeket fedeztünk fel, arról egészen egyszerűen halvány fogalmam sincs. Dráma. Mennyire jó lett volna, ha pl. ezt a fenomenális szószt ott, akkor meg tudom kóstolni és elraktározni az ízlelőbimbóimban. Így csak barcelonai emlékeimből táplálkozom, és értetlenkedem, hogy miért csak most jutott eszembe elkészíteni. Ugyanis kimondottan függőséget okoz.

A mojo picón (nem molyo, moho) a Kanári-szigetek specialitása. Maga a mojo szó az összes ottani szósz gyűjtőneve. Viszonylag híg állagú, lehet zöld, vagy piros és hihetetlenül friss, tüzes. Ecet, vagy citrus hozzáadásával készül, amitől savanykás és nagyon élénk. Az alapanyaga lehet paprika, magok, menta, petrezselyem, koriander, vagy ezek különböző kombinációja. Zseniális grillezett húsok, halak, vagy zöldségek mellé, ott pedig hagyományosan burgonya mellé is jár (papas arrugadas =ráncos burgonya). Előre elkészíthető, néhány napig eláll a hűtőben. Az egyetlen előkészületet igénylő alkotóeleme a sült paprika, ebből érdemes egyszerre nagyobb adagot készíteni, mert szintén eláll. Ha ez kéznél van, akkor a szósz kétperces téma. Szerintem a nyári sütögetésekhez is ideális. Az alábbi recept jó kiinduló alap, ezt lehet variálni ízlés szerint.

Mojo picón – csípős-savanyú paprikaszósz

Hozzávalók (kb.2dl-hez):

1 kaliforniai paprika, megsütve, lehéjazva, felcsíkozva
2 gerezd fokhagyma, közepesen finomra aprítva
1tk őrölt pirospaprika
1tk őrölt római kömény
Fél friss chilipaprika, kimagozva, finomra aprítva (vagy 1kk cayenne bors)
3ek jó minőségű sherry ecet (vagy fehérborecet), pl. Gegenbauer
1/2dl jófajta olívaolaj
1/2dl víz
Só, bors

Ilyen bonyolult: az összes hozzávalót robotgépbe tesszük, és simára pürésítjük. Hűtőben kb. 3 napig eláll.

A hagyományos burgonya kísérő sima főtt krumpli, amelyet a végén száraz, sóval megszórt serpenyőben átforgatnak, addig, amíg teljesen kiszárad, és elkezd ráncosodni. Én most nagyon csaltam, és a krumplit 5 perc alatt a legmagasabb mikró fokozaton gőzöltem, utána ugyanúgy serpenyő.

Címkék:


 

 

5 hozzászólás:

Blogger Ízlésszindróma szerint...

megcsinálom majd valamikor, mert nagyon szimpi, köszi:)

12:23 du.  
Blogger pandoukht szerint...

Ó igen, a mojo verde és a mojo picón, remek kanári dolgok. Puerto de la Cruzban az El Pescadorban kóstoltam először a kanári konyhát, annál jobb, egyszerűbb, autentikusabb helyet aztán a két nagy szigeten sehol sem találtam.

A papas arrugadas viszont nem mondanám, hogy sima főtt krumpli, egyrészt már maga a krumpli is speciális fajta, szinte krémes vajas, édeskés, sárga, másrészt a hagyományos recept szerint tengervízben (itthon: nagyon sós vízben) főzik, és aztán sütőben sütik, amíg kicsit kiszárad, és kiül rá a tengeri só. Én így tanultam, így biztosan finom. De elképesztően.

A még autentikusabbak nem kaliforniai paprikával csinálják, hanem szárított pimienta palmera (egy piros, enyhén csípős fajta) kerül bele. De ilyet még a Kanári-szigeteken kívül nem láttam sehol.

7:08 du.  
Blogger Lila Füge szerint...

ami nekem itthon van, az inkább sárgás-piros, de nagyon finom!

8:44 de.  
Anonymous chilii szerint...

én azóta sem jöttem rá annak a krumplinak a titkára, de nagyon imádtam! :)

4:31 du.  
Anonymous zolika szerint...

ezt a krumplit azóta is gyakran készítem a családnak, mindenki imádja. házi majonézzel vagy ilyen paprikás öntettel... mindennel jó. utána sör, mert sós :) köszi Zsófi

1:22 de.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal