csütörtök, május 07, 2009

Sóska, turbolya, makréla

A sóska ilyenkor az egyik kedvenc alapanyagom, szívem szerint (meg ha lenne több időm) sokkal többet kísérleteznék vele. Isztambulban ettem pl. egy paradicsomos-sóskás bulgurt, amit azóta tervezek reprodukálni. A sóskás-ricottás quiche-t is nagyon szeretem, amilyen furán hangzik elsőre, annyira kerek az az étel.

Sóskában azonban ettem az elmúlt hónapban egy olyan salátát, amely azóta sem megy ki a fejemből. A balatonszemesi Kistücsökben a tavaszi menü előételeként fut, az elmúlt időszak egyik legszebb tányérja, annyira, hogy nem győzök mindenkinek lelkesedni róla. Le kéne menni, amíg még van étlapon….
Füstölt pisztránggal, medvehagyma emulzióval és a pisztráng ropogósra kisütött bőrével tálalják, ami olyan, mint egy chips. Fantasztikus.

Volt még itthon egy kis maradék sóskám, így valamelyik este megint eszembe jutott és összedobtam. Valami hasonlót, persze házias, rusztikusabb kivitelezésben. Mivel kaptam sok turbolyát is, a kettőt kombináltam, jól mennek egymáshoz.

Fehérborecettel, olívaolajjal, citromlével, citromhéjjal, kevés juharsziruppal kevertem egy vinaigrette-tet, összeforgattam a zöldekkel és néhány darab füstölt makrélával. Pisztránggal finomabb, de az most nem volt kéznél. Az öntet az ecet és az olaj minőségétől függ, érdemes minél jobbat használni. Ezt most újabb gondolatmenetet indít, amelybe bele sem kezdek, mert az egy külön fejezet. A bécsi ecetmesterről, Erwin Gegenbauerről készített cikkem azóta is az egyik legkedvesebb munkám, a pasas lenyűgöző. Nos, az eceteivel függőségi viszonyba kerültem, itt a Neuburger Spatlese fehérborecetjét használtam. De erről majd még máskor.



Címkék: , ,


 

 

6 hozzászólás:

Blogger chili&vanilia szerint...

Marcsa, állítólag mint az őrült nő mindenütt, kertekben, házak udvarán, mi lenne, ha elindulnál egy ilyen városi turbolyavadászatos sétára:)megpróbálok kideríteni ennél pontosabbat, de lehet, hátha valaki itt segíteni tud. én is imádom főzeléknek is, jázmin rizzsel biztos szuper

10:35 de.  
Anonymous Hangya szerint...

Tényleg sok helyen van - vidéken gyakori gyomnövény, bár inkább árnyékosabb helyeken pl. erdők, fasorok szélén jellemző. Ehol egy jó kép róla, hogy könnyebb legyen beazonosítani: http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Anthriscus_cerefolium_Kervel_plant.jpg&filetimestamp=20050429122340

12:45 du.  
Anonymous ribizli szerint...

Apukám szokta emlegetni, hogy egyszer Görögországban a házinénit látta friss sóskából salátát készíteni. A megmosott, lecsöpögtetett zsenge leveleket tálba pakolta, finom olívaolajat csurgatott rá, picit sózta, összeforgatta és kész.
A turbolya nagyobb parkokban bokrok, fák alján, kertvárosban gazos árokparton vagy kerítés tövében burjánzik. Konkrét hely pl. a Kiscelli-park. Van hasonló növény, de annak nincs ánizsos illata, ha megdörzsöljük a levelét.

8:05 du.  
Anonymous Sunny_Days szerint...

magyar szövegben nyugodtan írhatjuk így: vinegrett

12:29 de.  
Blogger Renata Kalman szerint...

szia! Turbolyát én is szeretnék, hallottam, hogy vadon nő. Erre felénk nem láttam, no meg nem is nagyon ismerem még.

A macaron-odat érdeklődve várom. Elég sok tojásfehérjét tartalmaz, ezt nem lehetne kiiktatni belőle, mert meghatározó benne ugye?

2:41 du.  
Anonymous Anga szerint...

Én magról vetettem a kis veteményeskertembe! Szerintem cserépben is megél a konyhaablakban. Ha nem szeditek le mindet, magokat növeszt, amik lehullanak vagy leszedve szaporítható, így jövőre is lesz termés!

1:58 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal