hétfő, május 04, 2009

Macaron mánia

Fotó: Nagy Balázs a www.diningguide.hu részére

1. Párizsban gyakran láttam, ignoráltam. Mi a bánat az a macaron???

2. Külföldi gasztroblogokon annyit olvastam róla, hogy mégiscsak elkezdett furdalni a kíváncsiság.

3. Párizsban megkóstoltam egy tökéleteset. AHA élmény.

4. Elolvastam az összes létező internetes receptet, nekiálltam. A végeredmény katasztrófa.

5. Brüsszelben elmentem egy macaron tanfolyamra. Hurrá, sikerült.

6. Otthon ismét nekiálltam, nem sikerült. Feladtam. De legalább levontam a tanulságokat.

7. Hazaköltöztem Budapestre. Macaron project szünetel.

8. Ismét nekiálltam, megint nem jó. Már tökéletesen néz ki, de enni nem jó, nagyon középszerű. Leginkább száraz habcsók. Az baj. Feladtam. Közben már fél Budapest macaron tanácsokkal lát el.

9. Megvettem az összes szakirodalmat, az utolsóban az összes reményem.

10. Mégiscsak jó lenne, ha néha lenne. Felkutattam hát, hogy itthon van-e.

11. Van, egész sok, egész jók. Teszteltem.

12. Rendezvényt szerveztem rá. Tanulság: 1. általában 3db/fő a maximum fogyasztási kapacitás. 2. Mi sem bizonyítja jobban, hogy mennyire nehéz elkészíteni, mint hogy még a rendezvény alatt is változott a macaronok állaga. Volt pl. olyan, ami az elején kemény volt, sok maradt belőle, viszont amikor pakolás után dobozba tettük, fél óra múlva tökéletes lett az állaga. 3. Színes, rózsaszínű, csokis, amiből valószínűleg egyenesen következik, hogy a gyerekek imádják.


Mindegyik cukrászat előtt le a kalappal, nagyot alkottak. Tény azonban, hogy a show-t a solymári Zazzi cukrászda lélegzetelállító macaron gúlája vitte el (a fotón), a hölgyek kitettek magukért. Azt hiszem, sok kommentárt nem igényel, a látvány önmagáért beszél.

Most megint kedvet kaptam, hogy nekiálljak, hátha… most már inkább csak tanulmányi céllal, azt hiszem, nem óhajtok én ebben nagyon elmélyülni, most, hogy már van hová menni, ha nagyon csillapításra vár a macaron mánia.

Akinek van kedve, tartson velem. Mivel nincs bevált, működő receptem, nyersfordításban le fogom írni Pierre Hermé alapreceptjét, nézzük meg, mi lesz belőle. A recept mennyiségeit felezni fogom, mert 72 macaronra szól, ami kicsit túl sok, főleg, ha nem sikerül.

Ami az előkészületekhez szükséges:

Felszerelés (hogy ha nincs, be lehessen szerezni): Szita, vagy szűrő (a mandula szitálásához), pontos digitális mérleg, habzsák, lehetőség szerint cukorhőmérő

Alapanyag: mandulaliszt (én a La Petit Francaise-ben szereztem be), vagy darált mandula. Ha utóbbival dolgozunk, azt semmiképpen ne frissen hámozzuk/daráljuk, legalább egy-két nappal előtte, mert teljesen száraznak kell lennie. Ha darált mandula, akkor porcukorral érdemes kávédarálóban átdarálni, hogy teljesen finom por állagú legyen (különben „rücskös” lesz a macaron felülete). A recepthez 15dkg darált mandula kell majd. Ételszínezék (elhagyható, de akkor natúr színű lesz. A jellegzetes pasztell színeket mindig természetes, vagy mesterséges ételszínezékkel érik el)

Előre előkészíteni: a tojásfehérjét felhasználás előtt néhány napig ( PH receptje szerint ideális esetben egy hétig) „pihentetni” kell, mert az alatt úgy változik a nedvességtartalma, hogy állítólag ez biztosítja majd a macaron megfelelő állagát. Ez azt jelenti, hogy pénteki, vagy szombati sütéshez mától kell pihentetni. A tojásfehérjét két külön kis üvegtálban a hűtőbe tettem, lefedtem folpackkal, aminek a tetején vágtam egy pici lyukat. Az adott mennyiséghez 2x5,5dkg tojásfehérjére van szükség (egy fehérje mérettől függően kb. 3dkg), azaz összesen 4 tojásra. Azért kell kétfelé venni, mert az egyiket nyersen kell majd a mandulával keverni, a másikból lesz a hab. A receptet a hét vége előtt leírom.







Címkék: , , ,


 

 

22 hozzászólás:

Blogger trinity szerint...

Ahogy írod, már ez is elég bonyolultnak tűnik...Szóval csak profiknak! De szerintem Neked sikerülni fog!!!!

11:31 du.  
Blogger Lilahangya szerint...

Ugy emlekeszem, mintha PH ugy irta volna, hogy a feherjet a konyhapulton "erlelte" par napig. Meg is lepodtem rajta, de habcsoknal tenyleg mukodott!

8:28 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én az Andrássy úton láttam ilyen sütit a Lukács cukrászdában, de valami brutális összegért. Esetleg kóstold meg, és jelentsd az eredményt...

gomboc

11:18 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nagyon várom az eredményt! Hátha ismét tudnék én is lelkesedni. Utolsó próbálkozásom óta hallani sem akarok a készítéséről, annál inkább csinos dobozkákban szeretnék mondjuk PH macaronokat kapni.
Tényleg additkív, mert más sütivel már régen feladtam volna ennyi kudarc után.

LepkePillangó

11:31 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Lilahangya, én is emlékszem ilyen változatra is, most a nagy macaronos könyvében az van, hogy hűtőben.

gomboc, köszi, csekkolom. azt hiszem, ott pici nincs, csak nagyobb desszert

LepkePillangó, hát ezzel én is így vagyok. Képzeld, PH-nál van házhoz szállítás néhány országba. Hálistennek, Budapestre nincs.

11:41 de.  
Blogger Anita szerint...

Ó a solymári Zazzi, mennyire hiányzik már nekem. Ideje lenne hazamenni.

1:10 du.  
Anonymous nite_club szerint...

Az összes létező erőforrásom felajánlom :)
Hermé óta rab vagyok...

1:48 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Tudom, hogy ez egy összevágott nem profi macaron készítés, de néhány jó ötlettel Bernd Sieferttöl ki lehet egészíteni a többi receptet.
Sok sikert!
Éva
http://www.lustaufgenuss.de/bernd_siefert_gruenteeplaetzchen

7:55 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

ha nem túl nagyokról van szó, akkor én cáfolnám a max. 3 db/főt :-)

Helga

10:30 de.  
Blogger Before szerint...

Tegnap úgy felhúztál, hogy végül a Zazziban kötöttem ki! :)
Nagyon kellemes kis hely, borzasztó kedvesek, szépek a sütik, meg finomak is. A macaron kimondottan jópofa dolog, bár azt sajnáltam, hogy a Hölgyek mindegyiket csokis (de különböző ízesítésű) töltelékkel csinálják. Sokkal több teret engedne szerintem a süti.

6:49 du.  
Blogger kislanyradio szerint...

Szia,

Először is szeretnék gratulálni a receptekhez, sokat megcsináltam már. Kedvencem a mogyorós csirke salátakehelyben, a szezámos lazacnyárs és ina garten csokis kenyere. Valami isteni!

Nemrégiben kaptam egy Ramsay szakácskönyvet, szeretnék sütni belőle. Nem tudod, hol kapható dupla tejszín és creme fraiche?! Vagy utóbbi otthon is elkészíthető?

Köszi,
Anikó

2:05 du.  
Blogger Gyöngyi szerint...

Nagyon macerás eddig.. várom a folytatást:)

9:36 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Amennyire a franciatudásom engedi, én úgy értem az alant bemásolt videó végén, hogy a macaron titka a 48 órai hűtésen múlik. Mert egyébként kemény. A hűtéstől (vagyis a nedvességtől) lesz kívül finoman roppanós, belül pedig lágy. 48 óra után a "maradékot" pedig dobozokban lefagyasztani ami majd 10 perc kiengendés után fogyasztható. Így készítik a franciák,(a látvány is magáért beszél)
http://www.youtube.com/watch?v=G4OkfhA0uK8

8:46 du.  
Blogger Reni szerint...

ma nekiestem a macaronkészítésnek... buta voltam, csaltam. gondoltam elég a tojásnak fél nap pihentetés. hát nem. frissen daráltam a mandulát.... no komment. ma már elő is készítettem a tojást, hogy hétvégén megint neki tudjak veselkedni. beteges, amit ez a hülye süti okoz :D

4:20 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Ugye, Reni:)))bevallom, amióta sikerült, nem is csináltam, neki kéne állni megint valamikor. Kitartás, az annyira szuper, amikor először sikerül!!

1:05 de.  
Blogger Unknown szerint...

a Stamag-Ireks árul Macaron céllisztet, amihez csak vizet meg színezéket kell hozzátenni és tökéletes macaront lehet vele csinálni

ráadásul mindig ugyanolyan lesz, nincs benne szerencsefaktor

a legkisebb zsák 2,5 kilós, aki szereti, annak elfogy az eltarthatósági időn belül

9:46 du.  
Blogger Unknown szerint...

Most jöttem meg Strasbourgból. Kirándulás keretében elvittek minket egy kis elzászi faluba, Riquewihr-be, ahol a Macaron de Riquewihr a helyi specialitás. Más állaga-alakja van, mint a klasszikus macaronnak: kis csúcsa van, nem 2 félból áll. Rengeteg ízben árulják. Tudja valaki esetleg a receptjét?

5:55 du.  
Blogger trendo szerint...

A világot meg lehetne váltani fele annyi erőfeszítéssel, amit egy vacak franci habcsókos süti elkészítéséért a gasztroblog-világ megtesz. Bezzeg egy rendes magyar rétestésztát nem tud meggyúrni a sok sznob bloggerina :)

4:52 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

1. Vacak francia habcsoknak az hivja, aki meg nem kostolt belole jot. 2. El kell keseritselek, sznob bloggerina retestesztat speciel tud nyujtani, mert elment es megtanulta:)

5:02 du.  
Anonymous BIPHOTO szerint...

Hétvégén Párizsban a LADURÉE macaron csodáit kóstolgattam... Imádtam! ... Nekem is megforudult a fejemben, hogy megpróbálom elkésziteni, igy akadtam erre a weboldalra... :-) ... Majd be-benézek időnként, hátha sikerült megvalósitani az 'eredetit'!
Üdv. www.biphoto.eoldal.hu by Ilona Barna

10:12 de.  
Blogger Hidvégi szerint...

Kiváló minőséget találnak a vendéglátok a DELIFRANCEnál :)

6:56 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

http://www.diningguide.hu/recept/etterem-informacio-4419 én ez alapján gondoltam neki állni, de félek elsöre elrontom.. Bár sütik terén nem vagyok egy feladós típus!! :D szorsi

8:54 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal