kedd, augusztus 15, 2006

Mandulás sárgabarack-clafoutis

Idén valahogy elszaladt mellettem a sárgabarack szezon, jobban mondva, párszor vettem itteni piacon, és olyan szánalmasan íztelen barackok voltak, hogy lemondtam róla. Most, a vége felé azonban nekifutottam még egyszer, mivel érettnek, szépnek láttam, de megint csalódnom kellett. Édességben landolt, amely nagyon finom volt, de még finomabb lett volna, ha jóízű, érett, magyar sárgabarackból készül.

A clafoutis (ejtsd klafuti) klasszikus francia édesség, amelyet hagyományosan nagy szemű, fekete cseresznyével készítenek. Franciaország középső részén található Limousin tartomány az eredeti otthona, és (jó hír), az autentikus recept szerint maggal együtt kerül bele a cseresznye, mivel a magja egyrészt ízt is ad, másrészt így nem fő ki a cseresznye rózsaszín leve.

Na, a receptje szerintem trükkös - amilyen egyszerű, olyan nehéz eltalálni, hogy pont jó legyen. Receptből ezer van –ahány recept, annyiféle, különböző mennyiségű liszt/tojás/tej/tejszín mindegyikben. ( A Le Cordon Bleu francia szakácsiskola könyve szerint 6 személyre ½ kg gyümölcs, ½ l tejszín, 12,5 dkg liszt, 5 tojás) A kulcs: az ember saját ízlése. Egyszerűen ki kell kísérletezni, hogy mi az az állag, ami megfelel a saját ízlésünknek –ami nem túl tojásos/remegős/nyúlós/szottyos –ki hogy szereti. Többször sütöttem már, mindenféle gyümölccsel, nekem ez az arány jön be. A barackoshoz nagyon jó passzol a mandula, ízben és állagban is. A gyümölcsöt lehet variálni, sőt sós clafoutis-t is meg lehet próbálni, cukkinivel, paradicsommal, pl. parmezános tésztával, stb.

Ja, tényleg nem akarom szegényeket bántani, de a TV Paprika honlapján is találtam egy receptet, ami abszolút teljesen rendben van, viszont suttyomban, elbújva, a következő az utolsó mondata:
„Sütés közben időnként megkeverjük, az állaga így a sütés végére leginkább a császármorzsához hasonlítható” Oh lá lá, ez biztos valami dél-francia regionális specialitás:)
A Kispadon sáfrány.

Recept

Hozzávalók (4adag)

kb. 30dkg érett sárgabarack
2 tojás
1 tojássárgája
1,5dl tejszín
1dl tej
4,5 dkg liszt
3 dkg vaj
6 dkg cukor (vagy ízlés szerint több) + 2ek porcukor
3 dkg pirított mandula, durvára vágva
csipet só
1tk vaníliakivonat
1ek amaretto-, vagy más mandulalikőr (elhagyható)

tálaláshoz: porcukor, mandulaforgács


A sütőt előmelegítem 180C-ra.
A tojást és a tojássárgáját kikeverem a cukorral és a a csipet sóval, hozzáadom a lisztet, és csomómentesre keverem. Apránként hozzáöntöm a tejet és a tejszínt, és kézi habverővel egy sűrű palacsintatészta állagú masszává keverem. Beleöntöm a vaníliakivonatot és az amaretto likőrt. Egy hőálló tálat (vagy négy kicsit) kivajazok. A sárgabarackokat cikkelyekre vágom, és lerakom a tálba. Közészórom a duvára vágott pirított mandulát. Megszórom a barackokat 2 ek porcukorral. Ráöntöm a masszát és kb. 35-40 percig sütöm, amíg aranysárgára sül, és már nem remeg. Langyosan tálalom, porcukorral és pirított mandulaforgáccsal meghintve. Esetleg egy gombóc vaníliafagyival.

Címkék:


 

 

12 hozzászólás:

Blogger Dianka szerint...

How beautiful this looks! I could go for a slice right now! Yum!

9:20 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

You would be more than welcome, Dianko!

9:31 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia, lenne egy kérdésem:
a tűzálló tál mekkora legyen?

Szusi

10:33 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Szusi,olyan 24-25cm átmérőjű (jénai, de lehet pl. cakkos szélű tortaforma is)

12:27 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Köszi szépen, a hétvégén kipróbálom.
Szusi (aki még nemrégóta olvas Téged, de már főzött a blogodból)

3:34 du.  
Blogger Szomjas Zsiráf szerint...

ha van rá érkezésed, én a kardamomról szeretnék írást, ide vagy a kispadra, mindegy (a sáfrányos nagyon tetszett). nagyon szeretem az ízét, teljesen gátlástalanul szoktam mindenbe rakni (legjobban talán a nagyon érett, hűtött sárgadinnyén szeretem). biztos sokat tanulnék. zöld kardamom, fekete, egész, darált, mibe hogyan miért, stb. ja, és gyerekkoromban anyukámnak afrikából hoztak zöld kardamomot, hogy ebből főzzön teát kávé helyett, azt mondta, bevált, de mikor én próbáltam, nem tapasztaltam semmit.

(ettem már kardamomfagyit is, az is nagyon finom volt)

köszönöm a bármit is.

3:51 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

szzs, OK, tárgyalhatunk róla, de inkább szeptember lesz ez. Addig is itt egy recept, ami szerintem a kardamom-nak az egyik legzseniálisabban hozza ki az ízét:
http://chiliesvanilia.blogspot.com/2006/01/shrikhand-indiai-joghurtdesszert.html

5:19 du.  
Blogger Run Around Paris szerint...

This looks so good, it would be a shame to eat it! But I bet it's delicious!

7:22 du.  
Blogger Szomjas Zsiráf szerint...

köszi, a receptet is! nagyon finomnak hangzik.

10:26 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

a tejszín ilyenkor főzőtejszínt jelent, vagy habtejszínt?

4:56 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

bocs, remélem, még nem későn. nem tudom, pontosan mi a különbség, de sütéshez inkább habtejszín

10:07 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A főzőtejszín max. 10% zsírtartalmú, a habtejszín legalább 30%-os. Magára valamit is adó háziasszony/férfi max. gyümölcslevesbe tesz főzőt, esetleg tejszínes szószokba, de sütikbe semmiképp: pont a zsírban van az a telt íz (meg hát attól lehet felverni, ha kell).

11:16 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal